måndag 20 januari 2014

Crispy baconsallad & choko peanut quark

Ikväll testade jag första receptet från min online utmaning :
Crispy baconsallad.
Jag fullkomligt älskar knapriga bacon så denna rätt var en fullträff !

 6 skivor bacon och grönsaker !!!

Som jag skrev , läser jag väldigt mkt ang kost just nu , och har trillat över det här med kvarg på var och varannan sida. Det och jordnötssmör !?!
Inte visste jag att det var nyttigt ...
Det är nog många som funderar över om jordnötssmör egentligen är nyttigt eller inte precis som jag själv, och svaret är både ja och nej. Det finns olika sorter som innehåller helt olika ingredienser, så innehållet är alltså det som har betydelse. Jag skulle nog även tro att mängden spelar roll. För er som är intresserade av att räkna kalorier för att få ett grepp om detta så innehåller 1 msk av Green Choice jordnötssmör runt 100 kalorier, vilket jag inte tycker är mycket. Jag lyckades hitta denna sort i vår ica affär !! Jordnötssmöret ska vara väldigt mättande oxå.
Experimenterade fram en liten kvällssnacks med kvarg och jordnötssmör :
Choko peanut quark

4 port
 250 g kvarg
6 g stevia strö
1 msk oboy ( ska se om jag hittar cankao till nästa gång )
1,5 msk jordnötssmör
120 g varma mosade frusna bär.
Blanda allt utom bären med en stavmixer , portionera ut i 4 mindre glas.
Häll över bären

per port :
98 kcal
8 g protein
2 g kolhydrater
4 g fett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar